De kans is vrij groot dat je nog nooit gehoord hebt van Air Astana, tenzij je echt een luchtvaartverslaafde bent.

De Kazachse maatschappij werd pas in 2002 opgericht en is voor de meeste Europeanen en Amerikanen relatief onbekend gebleven. Maar dat zou weleens snel kunnen veranderen.

In slechts 16 jaar heeft Air Astana een uitstekende reputatie opgebouwd met vriendelijk personeel, nieuwe en goed onderhouden vliegtuigen en een geweldige service.

De afgelopen zes jaar kreeg de luchtvaartmaatschappij vier sterren van Skytrax, een website voor vliegtuigpassagiers, en werd het uitgeroepen tot beste luchtvaartmaatschappij in India/Centraal Azië. Business Insider gaf Air Astana in 2014 de twaalfde plek op de ranglijst van beste luchtvaartmaatschappijen ter wereld.

Het Centre for Asia Pacific Aviation zei in 2012 dat Air Astana “in zijn eerste decennium beter heeft gepresteerd dan welke andere beginnende maatschappij dan ook”.

Ik wilde heel graag ervaren hoe het is om met Air Astana te vliegen en kreeg de kans op een langeafstandsvlucht van Seoul naar Moskou voor het WK voetbal. En Air Astana stelde niet teleur.

Lees hieronder mijn ervaringen over de vlucht van Air Astana van luchthaven Almaty in Kazachstan naar luchthaven Sjeremetjevote in Moskou in een Boeing 767-300ER.


Voor een recente vlucht van Seoul naar Rusland besloot ik om met Air Astana te vliegen, de nationale maatschappij van Kazachstan. Ik was een beetje nerveus omdat ik over moest stappen in Almaty, de voormalige hoofdstad van het land, en het eerste deel van de vlucht wat vertraging had.

Foto: Shutterstock

Voor mijn aansluitende vlucht van Almaty naar Moskou moest ik naar de overstapbalie in Almaty. Iedereen op mijn vlucht reisde verder naar Moskou, omdat we allemaal op weg waren naar het WK voetbal. Omdat je in Almaty door de veiligheidscontrole moet voordat je bij de overstapbalie bent, moest ik een uur wachten in de rij tijdens mijn overstap.

Foto: Harrison Jacobs/Business Insider

Mijn vlucht was op tijd. Nadat onze paspoorten werden gecontroleerd bij een kleine gate op het vliegveld, werden we met een bus naar het vliegtuig gebracht. Instappen via een vliegtuigtrap geeft me op de een of andere manier het idee dat ik een celebrity ben.

Foto: Harrison Jacobs/Business Insider

Het boardingproces verliep heel soepel. Business Class zag er erg mooi uit met ruime stoelen en enorm veel beenruimte.

Foto: Shutterstock

Als je stoelen wilt reserveren op de eerste twee rijen of bij de nooduitgangen in Economy Class moet je extra betalen via de MYSEAT-service van het bedrijf. Ik heb dat niet gedaan.

Foto: Harrison Jacobs/Business Insider

Toen ik bij mijn stoel aankwam zaten de meeste mensen al en hadden ze hun tassen in bagagebakken boven de stoelen gedaan. Bijna de helft van de vloot bestaat uit toestellen van het type Airbus A320 en A321. Maar voor langeafstandsvluchten zoals de mijne van Seoul naar Moskou gebruiken ze Boeing 767-300ER-toestellen.

Foto: Harrison Jacobs/Business Insider

Het nadeel van als een van de laatsten instappen is dat er nog weinig ruimte over was voor mijn handbagage. Dat was nog erger omdat de nodige bagagebakken gevuld waren met tassen van Air Astana met lakens. Die luxe donzen lakens waren heerlijk op zo'n lange vlucht, dus ik zal er niet te veel over klagen.

Foto: Harrison Jacobs/Business Insider

De vlucht van 4 uur en 40 minuten begon met stewardessen die hete handdoekjes uitdeelden. Dat zou standaard moeten zijn op alle vluchten. Daarmee begint de dag goed.

Foto: Harrison Jacobs/Business Insider

Daarna kwamen ze langs met Kazachstaanse snoepjes. Ik nam er een paar.

Foto: Harrison Jacobs/Business Insider

De beenruimte en stoelbreedte was voor mij met mijn 1.70 meter genoeg, maar ik kan me voorstellen dat het voor langere mensen aan de krappe kant is. De stoelen zijn 46 centimeter breed en er is 76 tot 81 centimeter afstand tussen stoelen in de 767-300ER. De stoelen zaten wel lekker en waren goed onderhouden.

Foto: Harrison Jacobs/Business Insider

Die meting van de stoelafstand gaat er wel van uit dat je je stoel helemaal naar achteren kunt doen. Om een of andere reden was het erg lastig om het knopje in te drukken om dat voor elkaar te krijgen. Ik moest twee handen gebruiken.

Foto: Harrison Jacobs/Business Insider

Een van de hoogtepunten van de vlucht was het voorzieningenpakket. Hoewel mijn vlucht maar vijf uur duurde heeft Air Astana daar absoluut niet op bezuinigd. Ik waande me in Business Class.

Foto: Harrison Jacobs/Business Insider

In het pakket zaten slippers, oordopjes, een tandenpoetssetje, een pen, handcrème en een oogmasker. Het masker had twee kanten: een rode kant waarop stond "Niet storen" en een groene kant met "Maak me wakker voor de maaltijd". Heel slim.

Foto: Harrison Jacobs/Business Insider

Na een aantal recente vluchten met tegenvallende entertainmentsystemen of helemaal zonder entertainmentsysteem was Air Astana een verademing. Het was een Android-tablet vol met films, tv-series en spelletjes. Ik heb een tijdlang het populaire mobiele spelletje 2048 gespeeld.

Foto: Shutterstock

Het is raar dat niet alle luchtvaartmaatschappijen tablets gebruiken voor hun entertainmentsystemen. Het is zoveel beter. Ik heb ook een seizoen Fargo gebingewatcht. De kwaliteit was top.

Foto: Harrison Jacobs/Business Insider

Het in-flight magazine was een van de beste die ik ooit gelezen heb, met veel bruikbare tips voor bezoeken aan Sint-Petersburg en Moskou. Alles was zowel in het Kazachs als in het Russisch en Engels geschreven.

Foto: Harrison Jacobs/Business Insider

Het uitzicht was zowel op de vlucht van Seoul naar Almaty als van Almaty naar Rusland geweldig. Dit was op de eerste vlucht toen we over de woestijn in het binnenland van Mongolië vlogen.

Foto: Harrison Jacobs/Business Insider

De service aan boord van Air Astana was ongelooflijk, zeker als je gewend bent om met Amerikaanse maatschappijen te vliegen. De stewards en stewardessen kwamen constant langs met drankjes, snacks en de hoofdmaaltijd. Het begon met deze kaascrackers.

Foto: Harrison Jacobs/Business Insider

Daarna kwam er een doosje met Kazachse snoepjes en chocolaatjes. Het waren er te veel om allemaal op te eten, zelfs voor een zoetekauw als ik. Ik heb er nog steeds een paar in mijn rugzak.

Foto: Harrison Jacobs/Business Insider

Daarna was het tijd voor de maaltijd. Op het eerste deel van mijn vlucht koos ik voor kip. Het was niet de beste kip die ik ooit gegeten heb, maar voor de economy class van een vliegtuig was het van hoge kwaliteit. Er zat een lichte bruine saus overheen en het vlees was sappig. Het beste deel was de bietensalade die erbij zat. Na twee weken in Korea zonder al te veel groenten was die salade hard nodig.

Foto: Harrison Jacobs/Business Insider

Tijdens de tweede vlucht koos ik voor pasta met beef stroganoff. Het ziet er misschien niet heel mooi uit, maar het smaakte heerlijk. Wie lust er nu geen roomsaus over de pasta?

Foto: Harrison Jacobs/Business Insider

Ik weet niet precies waar ik was toen ik dit zag, maar het blauw-groene meer was fantastisch om te zien. Air Astana vliegt vooral boven Azië, Oost-Europa en Rusland. Het landschap was de hele tijd overweldigend.

Foto: Harrison Jacobs/Business Insider

Na nog een paar uur Fargo kijken, landden we in Moskou. Over het algemeen was mijn ervaring met Air Astana geweldig. Het toestel was nieuw en goed onderhouden, de stewards en stewardessen waren vriendelijk en zeer attent, het entertainmentsysteem was top en de maatschappij bezuinigt absoluut niet op eten en voorzieningen.

Foto: Harrison Jacobs/Business Insider